Rovatok
Impresszum
Használat feltételei

Az angol királynő parkja
Buliztam - thomaskerekes - 2006. július 20.

koldusként Angliáaban

Az Angol Királynő parkja

Ha a Viktoria pályaudvaron laksz Londonban, háromszor kell reggelizned egy nap, hogy jóllakj, de ez nem is olyan nehéz egy kelet -európai csavargónak, mint hinné az ember, még akkor sem, ha teljesen üres a zsebe.
Életmódod így nem fog lényegesen eltérni a City bankáraitól, akik szintén szendvicset ebédelnek a pénz-negyedben. Legfeljebb hotelban alszol, a Heampsted parkban, a szabad ég alatt. Az AngolKirálynő parkját hívják így.
Hamisított vonatjeggyel érkeztem, ami most 12 csomag cigaretta ára, s a jegy a Budapest-London távra szólt izgultunk, hogy érvényes-e London-Dover közt közlekedő kompra, melyről tudtuk, hogy nem vonat, mert vízen jár. Érvényes volt.
Tél vége volt, elvileg két hónapig maradhattunk Angliában, ha a bevándorlási hivatal elhiszi, hogy van pénzünk és van hol laknunk. A bevándorlási hivatalban azt mondtam, hogy egy szociolingvisztikai konferenciára érkeztem és egy olyan utcacímet diktáltam be, amit az internetről puskáztam le. Megérkezésnél felmutattam nekik bankkártyám, gondoltam, hogy a rajta levő összeget nem ellenőrizhetik, mert az banktitok, különben kiderülhetett volna, hogy egy fillér sincs rajta. Erősen bíztam azonban a Kölnben és Párizsban bevált módszeremben. A könyvesboltokban ki kell választani egy méregdrága albumot, kiszedni belőle a biztonsági kódot, kisétálni vele, eladni antikváriumban. Londonban az akkor megjelenő 2000. év legújabb Nemzetközi Szivarkatalógusa volt a favoritom. Az akkor húsz fontba kerülő könyvet hatszor loptam el és adtam el. Az emberek annyira nem figyelnek a másikra, ha vásárolnak, hogy a British Múzeum butikjában is loptam könyveket, tollakat, albumokat, mindezt a pulóverem alá rejtve, kétszáz másik vásárló jelenlétében, csak a mágneses kódtól kell megszabadulni még a boltban. A többi ember soha nem figyel. A vásárlás kissé megőrjíti az embert. Tényleg fogyasztói társadalomban élnek.
A vagyonom az a négy kiló háztartási keksz volt, amit a hátizsákomban hoztam magammal egy hónapra. Igaz, némi nescafét, és dohányport is vittem magammal. Csavartuk a cigarettát, hisz boltban megvenni úgysem lett volna pénzünk. Ám, ha a dimbes-dombos Londont egy harminckilós hátizsákkal a hátadon járod végig, naponta negyven kilométer gyalogolva, elhiheted, hogy nem sok kedved lesz napközben rágyújtani.
Jelentős faktor volt a négy kiló háztartási keksz, még maradt is belőle, mikor hazaérkeztünk. Szállásul egy londoni barátom házát jelöltem meg, aki egy neves zeneszerző fiaként élt ott, s abban bíztam, ha nehézségeim támadnak, felhívom a Londonban élő Sárközy Mátyást, Molnár Ferenc unokáját, s majd ő kisegít. Nem került rá sor.
Magyarországot akkor érte el a Romániából élő ciánszennyezés, utazásunkat megkönnyítette a vasutassztrájk, mindenesetre Bécsig stoppal mentünk, előbb érkeztünk, mintha az expresszel utaztunk volna, még volt is kis időnk a Westbahnhof-on kiüríteni a telefonperselyekben bennhagyott aprót. Tehát Magyarországon a sztrájk miatt senkinek nem jutott eszébe ellenőrizni a vonatjegyünket, Bécstől nyugatabbra meg senkinek nem jutott eszébe kétségbe vonni vasúti jegyünk valódiságát. Ezzel e pénzzel szóltunk oda telefonon Londonban élő ír barátainknak, egy Joyce nevű taxi sofőrnek, akinek egyébként is tartoztam egy kis szívességgel, hogy érkezünk. Nagyot sétáltunk Belgium diplomata negyedében, a parkokban, élvezve a lassan ébredező tavaszt, melynek első jeleiként megjelentek az első rügyeiket bontó mandulafák. Egy belgiumi pályaudvar mellett aludtunk az udvaron.